zaterdag 25 januari 2014

Op

1e Generatie

Op een

- Op de wekker in de slaapkamer van Pietje Puk is het bijna half zeven. De postbode van Keteldorp slaapt nog als een os. Zijn snor steekt net boven de rand van het laken uit. Tussen de gordijnen komt een zonnestraal naar binnen. Precies op het gezicht van Pietje. (bron 18)
- Op dinsdag kreeg Roz een telefoontje van Nan, in verband met een aantal details voor haar begrafenis. Ik ben naar de begrafenisondernemer geweest en ik heb een kist uitgekozen. Gewoon vurenhout. Poeh! Doodbidders! Ze was een en al verontwaardiging (bron 46)
- Op twaalf april 1950 liep ik, met aan iedere hand een broertje, van de speeltuin aan de Gaaspstraat terug in de richting van ons huis. Het was laat in de middag maar nog geen etenstijd. We staken de Stalinlaan over en liepen een kort verbindingsstraatje door, tot we ons huis op het Meerhuizenplein konden zien. Daar gaf ik Sander (negen) de verantwoording over Leo (vijf) en zei dat ze rechtstreeks naar huis moesten gaan. (88)
- Op uitnodiging van het hoofd psychiatrie van de Amerikaanse marine stape dr. Edith Eva Eger op een lentedag in een gevechtsvliegtuig zonder ramen, dat koers zette naar een van de grootste oorlogsschepen ter wereld: het USS Nimitz-vliegdekschip gelegen in de buurt van de Californische kust (bron 94)
- Op zestien augustus 1968 kreeg ik een boek van de hand van een zekere abt Vallet in mijn bezit, Le manuscript de Dom Adson de Melk, traduit en français dáprés l'édition de Dom J. Mabillon (Aux Presses de l'Abbaye de la Source, Paris 1842). Het boek, voorzin van wel erg karige historische aanwijzingen, beweerde een getrouwe weergave te zijn van een veertiende-eeuws manuscript (bron 93)

1 opmerking:

  1. Boek 93, De Naam van de Roos van Umberto Eco speelt zich in de eerste paragraaf af in Praag, enkele dagen voordat de Sovjet-Unie het land binnenvalt. Dit herinnert me aan het begin van een boek van Konsalik waarin Jan Palach zich in brand stak als protest tegen deze inval. Volgens mij was dat het boek over LSD (Wilde Vruchten als Dessert).

    Het lidwoord 'Op' blijkt het best goed te doen als starter, overigens.

    BeantwoordenVerwijderen